Wednesday, August 5, 2015

Aliskanlariklarini degistir ve Hayatin degissin...

Bir onceki yazimda burdan bakabilirsiniz, Once kendinizden baslamalisiniz demistim...  "Bahanelerin" hayatimizda yeri yok, dedik. Yazimin ikinci bolumunde, hayat seklinize ve direk size deginmek istiyorum.


Diyet degil yasam tarzi 

Surekli instagramda, sosyal hayatimda heryerde ben "diyet' yapmiyorum, "saglikli besleniyorum" diyorum. Bunu deme ve bunu yapma sebebim, oncesinde cok diyet yaptim ve hep verdigim kilonun fazlasini geri aldim uzun vadede. Cunku, diyet cok hizli zayiflayabilirsiniz, ama uzun  zamana yayarsaniz omrunuzun sonuna kadar o sistemi izleyemessiniz ve biranda eski yeme sekliniz geri gelir siz farketmeden... Oysa hayatinizda basit kucuk degisimlerle baslayip, zamanla azar azar eklemeler yaparsaniz hayat tarzi haline getirip, artik o sekle alisirsiniz... Mesela benim sekeri birakmam uc yil oldu neredeyse, ilk zamanlar krizlere giriyordum, simdi sekerli kahve icemiyorum, bana ilacliymis gibi geliyor.

Yani "diyet" yapiyorsunuz, vucudunuz az yemeye alisiyor.  Vucudunuzun calorie yakimida ona gore azaliyor, sonra en ufak bir kacamakda tartida cok fark goruyorsunuz. Vucudumuz bizden cok daha akilli, sizin ona az yemek verdiginizin farkinda, ondan dolayi, o hemen yagi depolayacak, cunku enerjii harcayamiyor. Bu diyet zamanla size kilo verdirmeyecek, siz telasa kapilacaksiniz ve hemen yeni diyet aramalarina baslayacaksiniz... Yanlis miyim?

Yasam seklinizi nasil degistireceksiniz?

Aslinda cevabi cok basit...

Bazi kotu aliskanlarinizi iyi aliskanliklar ile degistirirseniz yasam seklinizde degismis olur...
Bazi kotu aliskanliklar nedir?

1) Hareketsizlik

2) Fazla yemek

3)  Bos  kalorileri tuketmeyin : kucuk olupda cok kalorili olan seyler sizi tok tutmaz, ve sizi enine yaymaktan baska birseyde yapmaz

4) BAHANE, GECIKTIRME, ERTELEME : evet bu son madde altin vurus, ben hayatimin son 5 yili bu madde yuzunden cok gec kaldim bazi seyler icin...


  •  kac defa kendinize : tamam yarin baska bir gun olacak dediniz?
  • kac pazartesi bu sefer hersey farkli olacak dediniz?
  • ya da kac defa bugun sporu atladim yarin yapmak icin kendinize yemin ettiniz. 




Hayat sekliyle alakasi ne peki? 

Kendinizde biseylerin degismesi gerektigini biliyorsunuz, pantalonunuz olmuyor, dar bisey giydiginizde yandan yaglar cikiyor ya da gobek cikiyor, aynadaki goruntunuzden memnun degilsiniz.

Cevap "diyete baslamam lazim" olmamali, cevabiniz "yasam seklimi degistirmem lazim" olmali...

Hayat tarzi degistirme sorunsali ? 

Evet baska bir zorluga daha geldik... Hayat tarzi degistirmek cok fena zor... Degisim aslinda kolay gorunsede aslinda hic de basit degil...  Cogu saglikli yasam diyince aksam salata tavuk, sabah slklcl kahvalti ve sabahtan aksama spor olarak dusunsede aslinda bu kadar slklcl degil...  Ben baslama surecimde sagliksiz bazi seylerin yerine saglikli seyler ekledim.

Mesela ben gercekten yemekden cok zevk alirim. Yani  sanmayin ben salata yerken zevk aliyorum :D onu zevkli hale getirmeye calisiyorum sadece.


  • Eve yaptiginiz yemeklere eklediginiz yagi mutlaka olcun, 2 yemek kasigindan fazla yag koymayin,
  • Sekeri hayatinizdan azar azar azaltarak tamamen cikarin,
  • Bu sirada bol bol meyve alin
  • Sodali icecekleri buna diyet urunleri de dahil hemen cikarin, " bakin azaltin bile demiyorum hemen birakin" 
  • Bol su icin
  • Tatli ben cok severim, bu surecte hafta 3,4 keze indirin sonra hafta da 2,3 sonra hafta da 1,2 yavas yavas dusurun sayiyi
  • Kizarma turu seyleri hafta da bir iki sonra iki hafta da bir, sonra ayda bir
  • Disarda yiyeceginiz zaman saglikli tercihlere yonelin. 

Kendinizi en iyi yine siz tanirsiniz.  Kendinizle ilgili gerekirse liste yapin baslamadan once, ve zayif noktalarinizi belirleyin, kendinizi mutlaka motive edin...

Benim listem buydu : 

- Junk herseyi cok seviyorum : hamburger, kizartma, hamur isi,
- zevkine yemeyi cok seviyorum
- cikolata bagimlisiyim, cikolata olmadan yasayamam
- duygusal anlamda uzulunce yerim ( not hala ayniyim)
- Benim popom irsi, sulaledeki butun kadinlarin poposu buyuk genlerim boyle kuculmez
- iradesizim, kararlilik yok, cabuk pes ederim
- davetlerde hamur isi gorunce kendimi kaybediyorum, hayir diyemiyorum

Listemi gorunur bir yere ekledim, ve hep aklima geldikce eklemeler yaptim... Sonra, her eksik yonumun altina, o yonumu nasil giderecegimi dusundum, kendime gore cozumler urettim...

Cozumlerim nasildi ? 


  • Eve kesinlikle cikolata, pasta, kurabiye alinmayacak... hele NUtella hic... - bu noktada esim cok sinir oldu, onun ne sucu var tabi, gizli gizli cikolata alip dolabina sakladi, bende onlari her gordugumda kendimi kaybedip yedim, ve sonra onunla kavga ettim :D 
  • Cocuklar yiyor ama! Diyebilirsiniz... YEMESINLER... Boyle sagliksiz seylere hic alismasinlar, onlara iyilik degil kotuluk yapiyorsunuz....
  • Tatli cikolata krizi benim icin en zor olaniydi, meyveye sardim, ilk zamanlar bir ise yaramiyordu, alismam 1 ayimi aldi, bu noktada cok cok cok sinir krizleri yasadim... Ogrendigim kadariyla vucut seker bagimlisiymis, siz ona sekeri vermeyince uyusturucu krizi gibi oluyormus. Basim agriyordu, catliyordu hatta.... 
  • Yemek davetlerine gitmiyordum :D israr edenler olunca hamur isi yapmassan gelirim diyordum... Kisir, saglikli salatalar olursa gelirim diyordum, ama herkese nazim gecmiyor ya da tek cagrilan ben degilim, bir yerden sonra masada gordugunuzu yememenizgerektigini anlamaniz lazim... Cunku ben eger birtane alirsam olay bitiyordu, kendimi kaybeder gibi yiyordum...

Evettt....

SOnuna kadar geldiniz yazimin. Cogu yerde spor isin yuzde 30'u yeme yuzde 70'i yaziyor ya, ben inanmiyorum bence ikiside ayni etken ikisi de cok onemli, ama oncelikle tabiyki yeme olayini anlamak zorundasiniz eger bir yola bas koyuyorsaniz...

Veeee beni en cok motive eden sey cektigim fotograflarimdi, sakin cok cirkinim cekmek istemiyorum demeyin, siz kendinizdeki degisimi anlayacaksiniz ama fotograflar size inanilmaz sonuclarinizi gosterecek. Mutlaka aynanin karsisina gecin, ic camasirlarinizla yandan, onden arkadan foto cekin. Birde kiyafetli de cekin belki sosyal ortam da paylasmak istersiniz, olculerinizi de mutlaka alin, tartiya asla bagimli kalmayin. 

Ben "bodyshot"  uygulamasini kullaniyorum 1 dolara mi ne almistim. Bu uygulamada sevdigim nokta fotolar albumden silinse bile orada kaliyorlar, albumde olmamasi benim isime geliyor cunku telefon bazen cocuklarin elinde oluyor ve tehlikeli sonuclar dogurabilir :D Olculerimi herseyimi kaydediyorum, ya da kendinize bir email hesabi acin, resimleri oraya atin, olculerle beraber, heray birgun mutlaka olcu gunu yapin....

Bu dedigim uygulamada son 1 yillik olcu farkim. Yesil olan indigim eksiler ve gidenler. Normalde en basdan beri foto ekleyince bide foto karsilastirmasi da oluyor. 

Yazima birkac foto ile son vermek istiyorum. Hani derler ya " ben yaptiysam, herkes yapar" evet aynen oyle... Inanin birseyi basarmak hic de zor degil, Gecen yil bu vakitlet ben ikinci cocugu dogurmus, 74'lerde geziyordum. Su anda 47-48 kilo arasinda, hafta da birkacgun hamburgerimi de yiyorum, tatlimi da yiyorum, kahvaltida ekmegimi de yedigim oluyor... Cunku ben artik saglikli beslenmeyi ogrendim... Ve ben artik, olayi zevkli hale getirmeyi de ogrendim... Sadece 1- 1 bucuk yil disinizi slklyorsunuz, yeni hayatiniza alisiyorsunuz,  sonra zaten hersey kendiliginden geliyor....

Instagram da daha cok resim, ve alt bolumlere indikce yediklerim de mevcut... 










1 comment: